|
Post by Thomas on Jan 30, 2004 11:15:27 GMT -5
Hodelihoi Danny,
Ik, Thomas, een eenvoudige mens, bouw/renoveer ook wel eens een drumstelletje, via ghostnote kwam ik bij jou terecht en blijkt dat je g*v*d*mm* in berlare woont, fantastisch is dat. Wel, omdat je toch openstaat voor dialoog (ghostnote forum...): ik ben bezig aan een stave-shell (voorlopig met cederhout, bij wijze van test.) Dat loopt allemaal behoorlijk lekker (beschik over heel wat materiaal) maar het uitronden baart me nog wat zorgen, ik weet wel hoe het ongeveer moet, maar dan ook weer niet helemaal. Ik zou de shell tussen twee perfecte 14" schijven spannen die dan mooi centraal draaien en dan afschuren of heb ik het helemaal mis??? Het principe van een draaibank zeg maar. enfin, ik wil je niet van de markt concurreren, verre van maar ik vroeg me gewoon af hoe jij het doet. Als het beroepsgeheim is, dan zal ik je ook niet verder storen, zo niet: een tip is altijd welkom. Heel mooi werk trouwens.
|
|
|
Post by Danny MARTIEN on Jan 31, 2004 22:23:38 GMT -5
0Y€
beste vriend thomas,
cederhout, mmmmm, en het ruikt nog zo lekker ook.
op de draaibank zal het in het begin niet zo makkelijk zijn, daar je uw schuurmachine horizontaal gaat houden, en in het begin héél veel moeilijke oneffenheden zijn.
kijk:
80, 100, 150 doe ik op de bandschuur, 180, 200 nog wat met de hand, 240, 280, 320 tot 400 doe ik op de verticale draaibank. (zie foto link atteljee daar zie je een van mijn werkbanken met verticale draaibank.)
de kunst is inderdaad om center te houden, dit is oefening en zal niet in één keer lukken.
als je uit center zit stop je best en begin maar aan een nieuwe trommel, uw vel zal nooit meer goed passen.
totaal nutteloos om uw fout te proberen wegwerken, tenzij je een meetklok hebt en uw schuurmachine op een vast, maar regelbaar punt kan bevestigen. (een beetje duur voor houtbewerking, vind je niet?)
let goed op!!
ceder schuur je héél snel weg.
Buitenste draagrand lijkt mij evident, is het niet?
binnenste draagrond zal je van buiten (dat reeds rond is) moeten sturen met een wiel-constructie op uw freestafel, ik post wel nog de foto daarvoor op mijn site.
koop zeker een 41mm 45° bit, 32 mm is te laag en je komt niet tot aan de rand van uw kwartrond-bit. (als je dus gewone dikte van staven neemt.
u mag mij gerust van de "markt" concureren, ik zal er u nog bij helpen ook.
er is toch maar één rhythm.be en dat zijn al mijn kinderen.
en al mijn kinderen zijn gemaakt voor kinderen, grote en kleine!
dus één cederhouten trommel ergens in belgië zal ons geen boterham minder doen eten,
post uw werk eens als het af is, of als je nog vragen hebt, stel ze maar.
met de meeste hoogachting, natuurlijk!
Danny MARTIEN
|
|
|
Post by Thomas on Feb 2, 2004 7:07:27 GMT -5
ola Danny,
Bedankt voor het uitvoerige antwoord, ik vlieg er meteen in, heb al eens wat testblokjes gezaagd en om eerlijk te zijn ziet het er nog niet zo slecht uit. Ga nu eens serieus aan de slag gaan.
Ik hou je op de hoogte, of laagte...
doedeloe,
Thomas
|
|